XPLAYMIX: Manu Delago

Žijeme ve světě, kde už bylo zdánlivě všechno vymyšleno a přijít s něčím skutečně originálním se zdá být prakticky nemožné. Obzvlášť palčivě se tenhle problém otiskuje do umění a zejména do těch uměleckých oborů, které si zakládají na neustálých inovacích. Takovým oborem je i hudba, pro jejíž kritické vnímání jsou klíčové pojmy jako opakování zavedených schémat a jejich inovace. Nemusí jít ale jen otázku hudebních stylů a žánrů - vezměte si například hudební nástroje. Většina hudby, která nás obklopuje, vznikla prostřednictvím nástrojů, jejichž podoba se nemění desítky, někdy i stovky let. Existují ale i nástroje, které vznikly teprve začátkem tohoto tisíciletí. Na jeden takový hraje Manu Delago, autor našeho prvního podcastu roku 2016.

Onen nástroj se jmenuje hang a pochází ze Švýcarska, kde ho mezi lety 1999 a 2001 vyvinuli Felix Rohner a Sabina Schärer. Všechny existující exempláře pocházejí z dílny jejich bernské továrničky PANArt. Do roku 2013, kdy výroba hangu skončila, jich vzniklo asi sedm nebo osm tisíc. Není divu, že se ze hry na hang stal tak trochu kult. Hang vypadá jako dvě velké kovové mísy svařené okraji k sobě. Hraje se na něj rukama, případně pouze prsty. Na to, že jde o perkusivní nástroj, skýtá hang (někdy nesprávně nazývaný hang drum) překvapivé melodické možnosti, díky kterým si získal oblibu mnoha muzikantů z různých oblastí hudebního světa. Řada z nich pak využívá služeb právě Manu Delaga.

Jednatřicetiletý Delago pochází z rakouského Innsbrucku. Po věhlasném salzburském Mozarteu pokračoval ve studiích v Londýně, kde ke hře na bicí přidal ještě skladbu. Už během studií propadl tehdy čerstvě vynalezenému hangu, kterému zůstal věrný dodnes. Postupně se okruh jeho spolupracovníků rozšiřovat o čím dál slavnější jména - jeho služeb využili např. Anoushka Shankar, Bugge Wesseltoft nebo Björk. Ve svých vlastních skladbách se Delago pohybuje v málo zmapovaném prostoru mezi popem, (neo)klasikou a elektronickou hudbou. S oblibou kombinuje zvuk hangu s akustickými i elektronickými nástroji, popovými vokály a dalšími prvky. Ve svém neortodoxním kompozičním přístupu připomíná kuchaře praktikující molekulární gastronomii, jejímž výsledkem bývají známé chutě ve zcela nových souvislostech.



Své poslední album Silver Kobalt vydal Manu Delago loni na značce Tru Thoughts. Koncem ledna ho přijede představit do Prahy - v úterý 26. 1. vystoupí v Jazz Docku v rámci třetího ročníku festivalu Spectaculare. Náš podcast vznikl právě při téhle příležitosti. Obsahuje devět skladeb umělců, jejichž cesty se v minulosti s tou Delagovou protly. Ve své různosti je tahle kolekce pozoruhodně soudržná - zas jednou se tak prokazuje platnost ústředního hesla naší podcastové série, totiž že dobrá hudba neuznává žádné hranice. Podcast vznikl během turné s The Cinematic Orchestra, které Delago absolvoval loni na podzim a které ho zaválo i do Česka.

Představ nám svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?

Mám rád elektronickou hudbu. Mám rád rytmus. Mám rád smyčce. Mám rád beaty. Mám rád sbory. Mám rád harmonii. Mám rád hluk.
Vybral jsem skladby autorů, se kterými jsem měl tu čest spolupracovat. Vždycky jsem se snažil být otevřený všem možným žánrům. Myslím, že záběr toho, na čem jsem se podílel, o tom dostatečně vypovídá.

Byla pro tebe některá z těch spoluprací výjimečná, ať už z uměleckého nebo jakéhokoli jiného hlediska?

V poslední době mě hlavně zaujalo, jak se moje role postupně proměňuje. Nejčastěji jsem u jiných hudebníků samozřejmě hostoval coby hráč na hang, ve třech projektech, které mě nejvíc vytěžovaly, jsem ale dělal něco jiného. U Björk jsem měl na starosti elektroniku, u Anoushky Shankar jsem kromě psaní a aranžování skladeb hrál na bicí a u The Cinematic Orchestra to byly perkuse.

Se svými spolupracovníky jezdíš často na turné. Kde při tom ještě bereš čas na vlastní hudbu?

Některé nápady vznikají už během turné. Občas se při nich dokonce dostanu i k nahrávání a nějaké té studiové práci. Hlavně ale trávím tak čtyři až šest měsíců v roce doma, kde toho vzniká zdaleka nejvíc.

Co tě čeká v nadcházejícím roce?

Do konce ledna budu na turné k mé aktuální desce Silver Kobalt. Kromě toho mě letos čeká další šňůra s Anushkou Shankar. Přispěl jsem na její album spoustou nápadů a nemůžu se dočkat, až je předvedu naživo. Samozřejmě chci taky pracovat na svých vlastních skladbách. Doufám, že je stihnu vydat ještě letos.

(kompletní verzi rozhovoru v angličtině si můžete přečíst tady)


Tracklist:

Matt Robertson - Hold (nevydáno)
Shpongle - Nothing Is Something Worth Doing (album Ineffable Mysteries From Shpongleland, 2009)
Anoushka Shankar - In Jyoti's Name (album Traces Of You, 2013)
Circle Of Sound - Anti Hero (album Anti Hero, 2014)
Graduale Nobili - Maríukvæði (album Ten Years, 2012)
Killerfernandez - Dying Star (album Feitaboogie, 2009)
Björk - Jóga (album Homogenic, 1997)
The Cinematic Orchestra - Work It! (Man With The Movie Camera) (album Man With A Movie Camera, 2003)
Nitin Sawhney - Spirals (album Dystopian Dream, 2015)

Podcast ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.

webové stránky Manu Delaga: http://www.manudelago.com
Manu Delago na Facebooku: https://www.facebook.com/delagomanu
Manu Delago na SoundCloudu: https://soundcloud.com/manudelago
Manu Delago na Bandcampu: https://manudelago.bandcamp.com

Komentáře
Nenalezeny žádné komentáře
line

na xplaylistu najdete

line

133201 alb

28789 kapel

13930 komentářů

4399 recenzí

11968 uživatelů

Recenze

line

Největší hity (1965 70 %

Václav Neckář - Největší hity (1965

Václava Neckáře "Největší hity (1965 - 2013)" - jak svou grafikou, obalem či fotografiemi, tak hlavně sestavou písní, až na závěrečné...

Kingdom Of Life (vinylová reedice 2025) 70 %

Blue Effect - Kingdom Of Life (vinylová reedice 2025)

Blue Effectu dostala k zahraničnímu posluchači v podobě poněkud vykostěného kočkopsa. Péčí vydavatelství Supraphon právě nyní tato...

80's Album Trilogy (vinyl box) 70 %

Katapult - 80's Album Trilogy (vinyl box)

Katapult. Už od dob svého vzniku ve druhé polovině sedmdesátých let. A právě tyhle začátky mapoval v roce 2018 první limitovaný vinyl box...

Love & Desire 90 %

James Harries - Love & Desire

James Harries se vedle komponování filmové hudby věnuje své písničkářské tvůrčí činnosti, ve které klade důraz na samotné...

Karviná (reedice 2025) 80 %

Yo Yo Band - Karviná (reedice 2025)

Yo Yo Band hraním uživit. Frustrace se tím pádem dostala už na pomyslnou hranu a Richardu Tesaříkovi se do dalšího natáčení moc...

Maldorör Disco 80 %

Master's Hammer - Maldorör Disco

Návraty kultovních kapel bývají ošidné. Pokaždé na ně totiž čeká masa oddaných fanoušků, kteří přesně vědí, jak má výsledek...

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace