XPLAYMIX: Makarov

Kdysi dávno se Björk v jednom rozhovoru svěřila, že jí tvorba jistého producenta pomohla vrátit víru v sílu taneční hudby. Nevzpomínám si už, o koho tenkrát šlo, ten obrat mi ale uvízl v paměti. Připomíná se mi zas a znovu ve chvílích posluchačské malověrnosti, kdy se mi zdá, že už mě taneční elektronika nemá čím překvapit. Naštěstí se vždycky najde skladba nebo album, které mě z téhle skepse dokážou vyléčit.

Takovým zjevením pro mě byl i letošní debut pražského producenta Makarova. Deska World In Conflict vyšla v březnu na značce Futurist Statement a kromě pár zmínek na specializovaných webech se o ní příliš nepsalo. Velká chyba! World In Conflict je totiž po všech stránkách výjimečné album - možná nejlepší, jaké kdy na tuzemské technoscéně vzniklo.


Makarov (křestním jménem Jan) tu zúročuje léta strávená djingem v klubech po celé republice. Dobře ví, jak vystavět track, který propojí kinetickou i emocionální funkci elektronické hudby. Zároveň si je ale vědomý toho, že věci, které fungují v klubu, nejsou pro domácí poslech vždy tím nejlepším. Na desce se proto rozhodl ubrat plyn a místo klubových bangerů servíruje klidnější skladby na pomezí techna a breakbeatu.

Má-li přímou konkurenci, tak ne u nás, ale spíš v Berlíně - konkrétně ve jménech, jako je René Pawlowicz (Shed, Head High a další aliasy) a další lidé z okruhu superklubu Berghain a s ním spojeného labelu Ostgut Ton. Tam, kde ale Pawlowiczova tvorba sklouzává čím dál tím víc k jisté formulaičnosti, překvapuje Makarov kompoziční jistotou, která jde u něj ruku v ruce s vynalézavým zvukovým designem.

Ve svém podcastu pro sérii XPLAYMIX ukazuje Makarov trochu jinou tvář - tvář nekompromisního technořezníka, který však ani za v této roli neztrácí smysl pro groove, melodičnost a vnitřní vývoj setu. Mix vychází jako pozvánka na warehouse party Techno Invasion, která se odehraje 16.9. v pardubické Hobe Music Hall. Kromě Makarova na ní vystoupí např. djové Lucasch, Twin nebo slovenský matador DJ Boss.

Pocházíš z Tábora. Jakými cestami ses na jihu Čech dostával k elektronické hudbě?

Elektronice jsem propadnul už dávno. Konkrétně techno jsem začal více vnímat v šestnácti letech, kdy se mi dostaly do rukou kompilace Techno Energy od Pavla Krejdla a Igora Patakyho. Následovala návštěva tehdejších festivalů Summer Expose u Temelína, Cosmic Trip na Pudláku... To léto jsem snad stihl i Summer of Love na Mácháči. Dva roky na to jsem si pořádil první pár gramofonů, první desky a už to jelo. Moje první pravidelné hraní bylo v jihočeském Písku, už je to téměř 15 let.

Kde na tebe můžou lidé nejčastěji narazit?

Po uzavření klubu CemaCema na Žižkově žádné rezidentní hraní nemám. Nejčastěji hraju v Chapeau Rouge, Akropoli, Roxy, Stormu a v dalších pražských barech a tančírnách.

Hraješ jen jako dj nebo máš taky live program?

Vždycky jsem hrál jen jako dj. Live hraní plánuju do budoucna s mým druhým projektem Marvel83, která je zaměřený na synthwave.

Přiznám se, že jsem tě zaregistroval až po vydání letošního alba World In Conflict. Co mu předcházelo?

Z předchozích let stojí za zmínku EP October, které jsme udělali s mým parťákem Steenem a které nám v roce 2011 vydal Cisco Ferreira (The Advent) na svém labelu Kombination Research. Další releasy vyšly například na labelech Mastertraxx (Mike Humphries), Naked Lunch (A. Paul) a leckde jinde.

Jestli se nepletu, měla deska původně vyjít už loni. Dokonce jsi měl domluvené vydání na německém labelu We Call It Hard Records. Proč z toho nakonec sešlo?

Na albu jsem dělal dva roky a pak jsem víc než rok čekal na vydání. Člověk, který za tím labelem stojí, mi měsíce sliboval remixy od zvučných jmen jako Steve Stoll, Woody McBride, nebo Justin Berkovi. Ve hře bylo i vydání alba na vinylu. To víte, na něco takového je člověk ochotný si počkat a těší se. Postupně se ale začal vytrácet jeden slíbený plán za druhým, navíc mezi námi čím dál tím víc vázla komunikace. Po roce jsem si řekl, že už nehodlám čekat, až se dotyčný vůbec k něčemu rozhoupe.

Album sis tedy vydal na vlastní značce Futurist Statement. Založil sis ji jenom proto, abys měl kde vydávat své věci, nebo máš s labelem větší plány?

Myšlenku na vlastní label jsem měl v hlavě už dlouho a šlamastyka s We Call It Hard Records mě v tomhle kroku jenom utvrdila. Pokud se člověk vyloženě někam nežene, přijde mi v dnešní době praktičtější mít ve vydávání vlastní hudby svobodu a nezávislost. Proto jsem si založil label, kde budou vycházet jako moje věci, tak i tvorba mých známých, která za to bude stát.

Jaké české dje nebo projekty bys doporučil sledovat?

V poslední době mě asi nejvíc zaujal producent Citty - řádný to analogový modulární blázinec v dobrém slova smyslu. Dále mě baví DJ a producent Smeti, který svou produkci zaměřuje spíše na deep/dub techno. Na poslech je to fakt super, mohu jen doporučit. No a v neposlední řadě bych vyzdvihl strejdu Mindhole. Kdyby tak jenom měl více času na svou produkci! V současné době chystáme společný release Futurist Statement 003, který by měl vyjít co nevidět. Stay tuned!

Podcast ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.

Makarov na SoundCloudu: https://soundcloud.com/makarov_cz
Makarov na Mixcloudu: https://www.mixcloud.com/janmakarov

Komentáře
Nenalezeny žádné komentáře
line

na xplaylistu najdete

line

133250 alb

28804 kapel

13934 komentářů

4401 recenzí

11968 uživatelů

Recenze

line

Survive 80 %

Lewis Capaldi - Survive

Lewisi Capaldimu snad nejde nefandit. Obyčejný kluk s talentem psát velkolepé balady, kterému v živém vystupování brání (mimo jiné)...

Deadbeat 70 %

Tame Impala - Deadbeat

Kevin Parker se znovu pouští za hranice toho, co si pod zvukem Tame Impala běžně představujeme. Projekt, kdysi ukotvený v neo-psychedelii,...

Největší hity (1965 70 %

Václav Neckář - Největší hity (1965

Václava Neckáře "Největší hity (1965 - 2013)" - jak svou grafikou, obalem či fotografiemi, tak hlavně sestavou písní, až na závěrečné...

Kingdom Of Life (vinylová reedice 2025) 70 %

Blue Effect - Kingdom Of Life (vinylová reedice 2025)

Blue Effectu dostala k zahraničnímu posluchači v podobě poněkud vykostěného kočkopsa. Péčí vydavatelství Supraphon právě nyní tato...

80's Album Trilogy (vinyl box) 70 %

Katapult - 80's Album Trilogy (vinyl box)

Katapult. Už od dob svého vzniku ve druhé polovině sedmdesátých let. A právě tyhle začátky mapoval v roce 2018 první limitovaný vinyl box...

Love & Desire 90 %

James Harries - Love & Desire

James Harries se vedle komponování filmové hudby věnuje své písničkářské tvůrčí činnosti, ve které klade důraz na samotné...

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace