XPLAYMIX: Rouilleux

Mezi autory našich podcastů převažují lidé spjatí s elektronickou hudbou. Je to přirozené: vydávání elektronických podcastů má ve světě bohatou tradici a čas od času lze dokonce narazit na názor, že se tenhle formát hodí pro prezentaci elektronické hudby lépe, než tradiční alba. Čas od času přesto neuškodí udělat výjimku a nabídnout autorství podcastu někomu z jiné hudební sféry. Už dlouho jsme měli v hledáčku pražskou kapelu Rouilleux a jsme rádi, že můžeme jako třetí letošní díl vydat právě její příspěvek.

Konkrétně jde o dílo basáka a klávesisty Martina Sýkory, který tvoří Rouilleux ještě s Lubošem Rezkem (kytara, zpěv) a Petrem Vrbou (bicí, dechy). Rezek kapelu založil v roce 2009. Postupně se v ní vystřídalo několik hudebníků z okruhu scény kolem labelu KLaNGundKRaCH, kam patří kromě projektů jako Sister/Body, White Wigwam nebo No Pavarotti také řada básníků a výtvarníků. V roce 2011 debutovali Rouilleux nahrávkou Zugzwang, o tři roky později na ni navázali albem Scatter Your Soul.

Obě desky nahrála jiná sestava hudebníků, svorníkem je pouze osoba Luboše Rezka a jeho vize alternativní kytarové hudby sahající od noise rocku před post-rock až po americanou šmrncnutý folk-rock. Někteří recenzenti v tvorbě Rouillex nacházejí i stopy kytarové psychedelie, jinde se zase můžete dočíst o téměř post-blackmetalovém začátku poslední desky kapely. Jak vidno, pracují Rouilleux s hodně otevřeným hudebním kódem, což v jejich případě rozhodně není na škodu!

Sýkorův podcast vznikl při příležitosti chystaného vystoupení Rouilleux v pražském Klubu FAMU. Kapela tu v pondělí 15.2. doprovodí kanadskou dvojici Nadja, kterou tvoří tuzemským fanouškům dobře známý Aidan Baker a Leah Buckareff. 25.2. pak Rouilleux zahrají společně s kapelami At Bona Fide a Červen v plzeňské Papírně v rámci série Radio Wave Live Session. O odpovědi na otázky se v následujícím rozhovoru podělili Martin Sýkora a Luboš Rezek.

Představ nám svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?

Sýkora: No, je to takovej hodně podivnej mix celkem legendárních filmovejch melodií, do toho je zamíchaná trocha osmdesátkovýho diska, nahranýho ale v novym století, a výrazně to doplňujou 2 tracky kluka jménem Zayo. U něj mě hodně zaujaly texty ze života...

Jak vznikají skladby Rouilleux? Mají nějakého centrálního autora nebo na takové věci nehrajete?

Rezek: Většinou mám připravenou kostru skladby, kterou pak společně rozvíjíme a pozměňujeme. Někdy přinesu téměř hotovou věc, někdy vznikne hlavní nápad při improvizaci ve zkušebně.

Zaujalo mě, že se lidé, kteří o vás píší, nemůžou shodnout na tom, jakou hudbu vlastně hrajete. Máte to nějak vyřešené vy?

Rezek: Pokud jde o žánr/styl, tak necítím žádnou velkou potřebu zařazovat hudbu, ať už svoji nebo cizí. Málokdy mě ostatně napadne, že bych měl produkci, kterou slyším, nějak verbálně analyzovat - to je práce lidí, kteří o ní píší, takže to nechávám na nich. Pro mě je jediný uspokojivý způsob, jak odpovědět na otázku „jakou hudbu hrajete?“, odkázání na nahrávku nebo pozvání na koncert.

Rouilleux jsou od začátku spojeni se scénou kolem labelu KLaNGundKRaCH. Ten na mě působí dojmem přímo ukázkové komunity fungující na principech DIY. Poslední léta se zdají podobným labelům nahrávat do karet s tím, jak se zhroutila klasická hudební distribuce a lidé si nacházejí přímou cestu k hudebníkům prostřednictvím Bandcampu, scoiálních sítí a dalších moderních vymožeností. Máte taky takový pocit?

Rezek: Rozhodně.
Sýkora: Bezpochyby.

Vaše poslední album vyšlo kromě downloadu taky na kazetě. Navzdory nepopiratelnému kazetovému boomu posledních let mi ten nosič pořád přijde strašně archaický. Máte tušení, jak si stojí trh z kazetami u nás?

Rezek: O trhu velkou představu nemám, nicméně vydávání kazet dává myslím velmi dobrý smysl. Je to levné médium, které má oproti digitálnímu záznamu přidanou hodnotu ve specifickém zvuku a použití. Pokud k ní navíc přidáte download kód, tak máte mnohem zajímavější nosič, než je klasické CD.

Co vás letos a dál do budoucna čeká?

Rezek: Vydání nového EP, zkoušky a koncerty...


Tracklist:

80s Stallone - Paradise Alley (Bandcamp download, 2012)
Zayo - Palma (Yotube rip, 2015)
Power Glove - Motorcycle Cop (EP II, 2015)
John Carpenter - Assault On Precinct 13 (Assault On Precinct 13 O.S.T., 2003)
Bill Wyman & Terry Taylor - Valley (Phenomena O.S.T., 1985)
Cobra Copter - Ultimate Ninja (Ninja Empire, 2014)
Barry De Vorzon - Theme From "The Warriors" (The Warriors O.S.T., 1979)
Miami Nights 1984 - Sunset Cruise (Early Summer, 2010)
John Carpenter - Julie (Assault On Precinct 13 O.S.T., 2003)
Zayo - Hudba Love Moda Hoes (Yotube rip, 2015)
Eduard Artěmjev - Stalker - Train (Solaris, The Mirror, Stalker O.S.T, 1990)

foto © Jan Kuča (www.jankuca.com)

Podcast ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.

Rouilleux na Facebooku: https://www.facebook.com/rouilleux
Rouilleux na Bandcampu: http://music.rouilleux.net

Komentáře
Nenalezeny žádné komentáře
line

na xplaylistu najdete

line

114461 alb

24915 kapel

12214 komentářů

4044 recenzí

13976 uživatelů

Recenze

line

L'Emprise 90 %

Mylène Farmer - L'Emprise

Mylene Farmer Laurent Boutonnat, byť je možné, že s ním autorka nepřímo probírala chystané změny týkající se jejího nového tvůrčího...

And in the Darkness, Hearts Aglow 80 %

Weyes Blood - And in the Darkness, Hearts Aglow

"Sitting at this party / Wondering if anyone knows me / Really sees who I am / Oh it's been so long since I felt really known," zpívá Natalie...

Vila Live 100 %

Lenka Nová - Vila Live

Lenka Nová nenápadnou postavou české hudební scény. Po dvanáctiletém působení ve skupině Laura a její tygři se účastnila několika...

Music For Animals 70 %

Nils Frahm - Music For Animals

Nilse Frahma. Německý hudebník potřeboval provětrat šuplíky, seskupil nevydaný materiál z předchozích desek a nadechnul se k novému...

Only the Strong Survive 80 %

Bruce Springsteen - Only the Strong Survive

Bruce Springsteen je krásnou ukázkou anglického pojmu singer-songwriter, tedy muzikanta pracujícího v duchu "sám si skládám, sám si hraju"....

Born Pink 70 %

Blackpink - Born Pink

Rosé míchají energickou líbivost a rapové vsuvky, byl do této chvíle natolik úspěšný, že jakékoliv experimenty by znamenaly až...

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace