XPLAYMIX: Nois

Ani to nebolelo a naše podcastová série dovršila dvě desítky mixů. Celkem jsme na náš účet na serveru Mixcloud nahráli bezmála dvacet hodin hudby, kterou pro nás smíchali domácí i zahraniční producenti, hudebníci, djové a další, kteří mají s hudbou tak či onak něco do činění. Pro některé z nich šlo o první zkušenost s formátem podcastů, jiní využili příležitosti k vyzkoušení něčeho mimo svůj obvyklý akční rádius.

Takový je i náš jubilejní dvacátý podcast, který pro nás připravil brněnský DJ Nois. Ve svých osmadvaceti letech je Zdeněk Okáč, jak se jmenuje vlastním jménem, ostříleným matadorem, jehož pseudonym pravidelně najdete v line-upu těch největších tanečních parties nejen v Jihomoravském kraji. Vystupuje na brněnských halovkách Apokalypsa, slyšet jste ho mohli na festivalech jako Summer Of Love nebo Creamfields, v domovském Brně je pak rezidentním DJem klubu Perpetuum.

Zasvěcení už tuší, že Noisovým vyvoleným žánrem je techno, které nejen hraje coby DJ, ale nově též skládá s kolegou Spiriakosem pod hlavičkou Tools Project. Jejich společná vystoupení jsou kombinací živého hraní a digitálního DJingu a ti, kdo s nimi měli tu čest, mluví obvykle o výjimečném zážitku. Na vlastní kůži se o pravdivosti těchto fám budete moct přesvědčit například 24.7. na festivalu Rosnička ve Svitavách případně 7.8. na nepřízní osudu stíhaném AIR Festivalu v Hradci Králové.

Navnadit by vás mohl i Noisův podcast, který obsahuje na jeho poměry nezvyklé množství melodických tech-houseových skladeb. Nějakou dobu ale trvá, než se melodie prosadí - přesně v nejlepší tradici elektronické taneční hudby, v níž nejde ani tak o samotný zážitek „tady a teď“, jako spíš o kombinaci všech zážitků onomu „tady a teď“ předcházejících. Tracklist tentokrát absentuje, vzhledem ke své vytíženosti nestihl Nois ani odpovědět na zaslané otázky. Nechť za něj tedy mluví hudba, kterou vybral.

AKTUALIZACE (22.7.): Rozhovor se z Noise nakonec povedlo vymámit, na tracklistu se stále pracuje...

Představ nám blíž svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?

V první řadě musím říct, že nabídka podcastu pro vás mi udělala opravdovou radost, protože jsem měl už dlouho v plánu namíchat „něco jiného“. Všechny sety míchám podle aktuální nálady a rozpoložení, proto jsem jednoduše zapnul nahrávání a začal jsem se probírat tracky, které na akcích běžně nehraju. Vznikla z toho směsice, která putuje od ponurejšího techna až po melodické a atmosférické tracky. Přesně takhle vypadá můj běžný nákup na Beatportu... od všeho něco a věřím, že na každý track jednou přijde ta správná chvíle.

Pocházíš z Brna, kde mělo techno vždycky silnější postavení, než ve zbytku republiky. Platí to ještě pořád? Proč myslíš, že zrovna techno na jihu Moravy tolik letí?

Říkalo se to, říká se to a nejspíš se to i říkat bude. Brno si toto pojmenování bude ještě dlouho užívat a to především díky minulosti, kdy tu fungovaly akce jako Orion Hall, Citadela a další, ze kterých v ryzí techno podobě přežila pouze Apokalypsa. Před pár lety však z brněnských klubů prakticky techno vymizelo a stejně tak zájem o něj. Popravdě, v mnoha jiných městech a krajích se v té době hrálo techno mnohem frekventovaněji a úspěšněji než v Brně. Nyní se však techno opět vrací do módy a moravská klubová technoscéna po letech ožívá, za což jsem neskutečně rád.

Četl jsem nadšené ohlasy na živá vystoupení Tools Projectu. Jaké máte s tímhle vaším dítětem se Spiriakosem plány? Budete třeba usilovat o vydání nějakých tracků na vinylu?

Plány jsou velké! S Patrikem (Vitovcem alias Spiriakosem - pozn. red.) si aktuálně opravdu sedíme a pevně doufám, že to poznávají i lidé na parketech, resp. loukách a stráních, na kterých se odehrává drtivá většina našich aktuálních open-airových vystoupení. Do Tools Project momentálně vkládáme mnohem větší úsilí než do našich sólových aktivit a také tu cítíme mnohem větší potenciál. S tím souvisí i zmiňovaná produkce - snažím se od Patrika odkoukat co nejvíce zkušeností s Abletonem, sám jsem k tomu přidal něco ze svých hudebních znalosti a podařilo se nám dát dohromady první EP, které již brzy vyde na jednom zajímavém labelu. Vydání vinylu by sice bylo krásné, zatím to ale bereme střízlivě, protože vydat v dnešní době vinyl není nic levného a jednoduchého. Uvidíme, jak se naše tracky uchytí v online distribuci.

Ty sám patříš k propagátorům digitálního DJingu. Jak moc se vlastně v branži ještě hraje z vinylů? A dívají se „tradicionalisté“ na vás „digitálníky“ ještě pořád skrz prsty, nebo už se situace oproti dřívějšku uklidnila?

Já začínal hrát před více jak 10 lety a to právě z vinylů. V té době přecházelo spousta DJů z desek na CD playery a ta situace byla velmi podobná jako dnes - CD playery pro spoustu „tradičních DJů“ nenaplňovaly definici DJingu. Dneska většina DJů hraje z CD playerů a na digitální DJing se dívají skrz prsty. Mně osobně kontrolery dávají smysl právě u techna, kde otevírají nové možnosti jak s tracky, loopy nebo samply pracovat. Je tu možnost, jak celý koncept setu uchopit jinak a vložit do něj více své kreativity. Osobně mně dodnes baví hraní z vinylů, gramofonů ani sbírky desek bych se nikdy nezbavil, ale s postupně se měnícím trhem desek jsem si jednoduše nezvykl na CD playery a přešel jsem rovnou na digitální DJing, ve kterém mám pořád co objevovat. Netvrdím však, že mi digitální DJing dává smysl v jiných žánrech, pokud pro DJe slouží tlačítko SYNC pouze jako berlička, kterou si ulehčuje práci a nepřidává tak výslednému soundu nic navíc.

Co tě čeká ve zbytku roku, případně dál v budoucnosti?

Především práce na Tools Project, jak už jsem naznačil v jedné z předchozích odpovědí. Nyní máme kalendář plný open-airů, ale na podzim náš projekt chceme posunout ještě dál a to především v produkci.



Zkuste taky:

Phon.o × 50 Weapons
Golden Cat
Endless Illusion

Podcast ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.

Nois na Facebooku: https://www.facebook.com/djnois
Nois na Mixcloudu: https://www.mixcloud.com/nois/

Komentáře
Nenalezeny žádné komentáře
line

na xplaylistu najdete

line

125021 alb

26972 kapel

13434 komentářů

4211 recenzí

12790 uživatelů

Recenze

line

What Happened to the Heart? 90 %

Aurora - What Happened to the Heart?

Aurora před deseti lety vlétla na scénu se svým debutem "All My Demons Greeting Me as Friend" (a to doslova, protože se na obalu stylizovala do...

Frog in Boiling Water 90 %

DIIV - Frog in Boiling Water

Doby debutu "Oshin" jsou už dávno pryč. DIIV, kteří se proslavili díky svému uvolněnému indierockovému zvuku, dospěli. Zatímco prvotina...

Clancy 80 %

Twenty One Pilots - Clancy

Twenty One Pilots, nemusíte znát příběh protagonisty úplně do hloubky. Tyler a Josh (a Paul Meany, producent a frontman Mutemath) si vymysleli...

Orgy of the Damned 70 %

Slash - Orgy of the Damned

Saula Hudsona alias Slashe bych s klidným svědomím asi nezařadil mezi kytarové inovátory. Nedisponuje tak specifickou barvou tónu jako třeba...

Blue Electric Light 70 %

Lenny Kravitz - Blue Electric Light

Stejně jako se neustále na svých deskách opakuje Lenny Kravitz, tak i recenze, jež na musicserveru vyšly v minulých třech dekádách, se...

Radical Optimism 80 %

Dua Lipa - Radical Optimism

Dua Lipa tolik, že by zaplnila možná už i Letňany, a ačkoliv už svět obkroužila několikrát, České republice se stále vydatně vyhýbá....

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace