XPLAYMIX: Dizzcock

Před dvěma lety odvysílala Česká televize rozsáhlou dokumentární sérii Fenomén underground. Její první díl se kromě vymezení tématu věnoval spojnicím mezi předrevolučním a dnešním, především hudebním undergroundem. Zásadní rozdíl spatřovali tvůrci série ve vztahu undergroundu k mainstreamové kultuře - zatímco před listopadem 1989 šlo o vztah jednoznačně o antagonistický, dnešní subkultury jsou prý spíše podskupinami jedné velké kulturní sféry a svůj vztah k většinové kultuře často vůbec neřeší.

Neznamená to však, že by dnešní androši neřešili vztah ke společnosti jako celku. Naopak se zdá, že alternativní hudba je dnes v nejširším slova smyslu političtější, než býval předrevoluční underground. Ten se snažil být zhusta jen jakýmsi veselým ghettem uvnitř nesvobodné společnosti. Politikum z něj udělaly až vnější okolnosti, jakým byl třeba proces se členy kapely Plastic People Of The Universe. Dnes už u nás nonkonformním hudebníkům pronásledování za jejich postoje nehrozí, o to víc se ale současný underground globalizuje a obrací svou pozornost na problémy za zdmi onoho někdejšího ghetta.

Sociální uvědomělost v globálním měřítku je i jedním ze znaků tvorby autora našeho nového podcastu. Ondřej Bělíček získal ostruhy coby člen post-raveových Lightning Glove, stále častěji ale bývá jeho jméno zmiňováno v souvislosti s jeho sólovým projektem Dizzcock. Zatímco materiál na debutové kazetě A.L. z roku 2014 ještě nese stopy dystopické industriální estetiky Bělíčkovy domovské kapely, loňské LP Elegy Of Unsung Heroes už působí jako stoprocentní autorská výpověď namíchaná z vlivů grimeu, bass music, IDM a hip hopu. Nevšedních kvalit této výpovědi si všimla i porota hudebních cen Vinyla, která ji nominovala v kategorii Deska roku. Kromě hudby na ní ocenila i její angažovaný rozměr, který se odráží i v názvu alba (viz níže v našem rozhovoru).

Svým způsobem jsou angažované i Bělíčkovy články, které píše pro server A2larm a jejichž ústřední téma by mohlo znít „hudba a život lidí na periferii“. Podobný záběr má také podcastová série, kterou Bělíček pro A2larm kurátoruje a ve které představuje neobvyklé okrajové hudební žánry (electro chaabi, batida, manele...) či zajímavé labely (brněnskými Bükko Tapes počínaje a budapešťským vydavatelstvím Farbwechsel konče). Do třetice pak Bělíčkovu osobnost dotvářejí aktivity jeho labelu Red For Colour Blind, kde kromě nahrávek podepsaných Lightning Glove a Dizzcock vychází tvorba spřízněných umělců, mezi kterými je např. britský jungle/grime experimentátor Filter Dread.

Dizzcockův podcast se výjimečně neváže k žándé konkrétní události v jeho hudebním životě. Spíš chce dodatečně upozornit na jednu z nejpozoruhodnějších tuzemských nahrávek loňského roku. Jestli album Elegy Of Unsung Heroes uspěje v pátém ročníku cen Vinyla, se dozvíme 3. února. 7.2. pak Dizzcock vystoupí jako předskokan atlantského rappera OG Maco v pražském Futuru. 17., 18. a 19.2. ho čeká miniturné na ose Bratislava-Budapešť-Brno. Kromě stálého spolupracovníka, kterým je VJ Kolouch, ho na něm doprovodí kompletní Lighning Glove a beatový terorista DJ Dzurillah.

Představ nám svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?

V tomhle mixu se nejlépe odrážejí hudební vlivy, které mě za poslední léta formují coby posluchače a producenta. Vedle grime, nebo současných dekonstrukcí jungle či instrumentálního grime, to je třeba slabost pro arabskou elektronickou hudbu jak starších let, tak i tu současnou, která v sobě míchá i západoevropské mutace. V poslední době jsem dostal zase chuť na techno, takže jsem neodolal a nasolil jsem do mixu pár zásadních pecek i z tohoto ranku.

Tvoje loňské album Elegy Of Unsung Heroes bylo nominováno na cenu Vinyla v kategorii deska roku. Komu bys ty sám tuhle cenu nejraději udělil?

Nikomu. Nikoliv z toho důvodu, že by nevyšla žádná deska, která by si ocenění zasloužila, ale protože nevnímám hudbu jako sport, kde je třeba ocenit toho nejlepšího z nejlepších. Ty nominace jsou úplně dostačující. Vybralo se pět alb, které byly pro tuzemskou hudební scénu nějakým způsobem zásadní. Tam by to mělo taky končit.
Já bych měl spíš potřebu ocenit spoustu lidí, kteří na vlastní náklady hudbu tvoří či vydávají a pořádají koncerty. Za posledních několik let se u nás utvořila řada zajímavých hudebních vydavatelství, kapel, producentů a promotérských seskupení. Pořádají se koncerty aktuálních, ačkoliv u nás okrajových, interpretů. Za všechny z nich jsem neskonale vděčný.

Kdo jsou ti neopěvovaní hrdinové z názvu tvé desky?

Koncept alba vznikal průběžně. První skladby jsem měl hotové už v době vydání svého debutu A.L. Byl mezi nimi i track Turnt Up Goddess a právě ten určil, jak bude vypadat koncept celého alba. Ihned jsem si ho asocioval s ženským vzdorem proti patriarchální společnosti. Hodně mě v tu dobu inspiroval film Born In Flames z roku 1983. Je to fiktivní dokument z poválečné Ameriky, ve které vládne sociální demokracie. Životní příběhy žen z různého sociálního prostředí poukazují na to, že sexismus je součástí života všech žen bez ohledu na třídní původ. Jediným funkčním východiskem je zde přímá akce, do které se zapojí větší část angažovaných žen.
Rozhodl jsem se vystavět strukturu alba na základě toho, co pro mě tahle konkrétní skladba znamená. Má to být vzdání holdu lidem, za kterými stojí určité ideje, které spoluvytváří prostor pro postupné budování solidárního a rovnoprávného světa. Stejně tak ale za hrdiny považuji i oběti neregulovaného kapitalismu, které potkáváme denodenně na ulici, v hospodě a ve stále se zmenšujícím veřejném prostoru, odkud je nikdo nemůže (nebo alespoň by neměl) jen tak vyhodit.
Současná vlna nenávisti se vede proti těm nejchudším. Vše má své souvislosti, příčiny a důsledky. Přijde mi příznačné pro dnešní dobu, že spousta lidí věří různým fantasmagorickým konspiračním teoriím a přitom antikapitalistický narativ, který je veden zcela racionálními argumenty, tito lidé odmítají. Nechce se jim nejspíš věřit, že jejich životní neúspěch má tak jednoduché příčiny a především, že změna je taky v jejich rukách.

Zvýšná sociální citlivost se tradičně pojí i s hudebními žánry, o kterých nejčastěji píšeš pro server A2larm. Čím tě právě hip-hop, grime a další, původně černé žánry, tolik zaujaly?

Hip-hop je nejdynamičtější žánr současnosti a neustále se proměňuje do něčeho jiného. Hodně mě to baví sledovat. Samozřejmě například chicagský drill jsem zpracoval i z toho důvodu, že má hodně zajímavé socioekonomické a politické pozadí, které se od té doby v Americe čím dál tím víc řeší v souvislosti s policejní brutalitou vůči Afroameričanům a vůbec s otázkou toho, kam se posunul od 60. let rasismus v Americe. Čím dál tím víc je vidět, že téměř nikam.
Jsme zase zpátky u příčin, které nejlépe vystihli už v 60. letech černošští vůdci jako Malcom X nebo Černí panteři, kteří se rozhodli skutečně postavit útlaku. V souvislosti s nimi se většině lidí nejspíš vybaví černoch se zbraní v ruce, jenž dohlíží na zásahy policie vůči afroamerické komunitě, ale za jejich úsilím stojí i funkční pokusy o vlastní edukativní systém pro Afroameričany a jiné sociální programy.
Hodně mě zajímá hudba periferie a proto jsem v minulosti psal i o egyptském fenoménu electro chaabi. Dělal jsem podcast s představiteli afroportugalského žánru batida. To všechno je hudba, která vzniká na předměstí velkoměst, a postupně se dostává do centra. Je to zajímavý symbiotický vztah.

Jaké máš plány na tento rok, případně dál do budoucnosti?

Momentálně mě zaměstnávají finální práce na nové desce Lightning Glove, která by měla vyjít na britském labelu Black Opal. Nedávno jsme se zároveň domluvili s brněnským labelem Bükko Tapes na vydání nového Dizzcock EPčka na kazetě. Předběžně jsme se domluvili na květnu. Mám chuť udělat něco víc minimalistického, ale nahrávka bude teprve pomalu vznikat.
V březnu by měla proběhnout v pražském NoDu audiovizuální výstava, kterou připravujeme s VJ Kolouchem. S vydáváním nové hudby na Red For Colour Blind vůbec nespěcháme. Máme pár jmen, které jsme oslovili na neurčitý termín, ale v nejbližší době rozhodně nic vydávat nebudeme. Ustálil jsem se v módu plánování co nejméně věcí, na kterých tak můžu odvést co nejvíce práce.


Tracklist:

Ahmad Zahir - Instrumental (Guerssen)
El Mahdy Jr. & XJ - R4 dub (Boomarm Nation)
Kamixlo - Lariat (Visionist Remix) (Codes)
Rabit - Black Bag (Diskotopia)
Peter van Hoesen - Transitional State 2 (Time To Express)
Nguzunguzu - Skycell (Fade To Mind)
Zomby - Bloom (XL Recordings)
Bone Squad - Valkyrie (Total Fantasy Records)
Acre/Filter Dread - Flash Speed (Codes)
Letta - Ghosts (Coyote Records)
Murlo - Cascade (Mixpak)
Skepta feat. Young Lord - It Ain't Safe (Boy Better Know)
Dot Rotten - British Feeling (Instrumental) (GPR Records)
Visionist - With Me (free download)
Basic Channel - Octagon (Basic Channel)
TRG - Decisions (Tempa)
Vainqueur - Lyot (Maurizio Remix) (Maurizio)
Ayshay - Shaytan (Tri Angle)

Podcast ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.

Dizzcock na Facebooku: https://www.facebook.com/ondrej.dizzcock
Dizzcock na SoundCloudu: https://soundcloud.com/dizzcock
Blog Red For Colour Blind: http://redforcolourblind.blogspot.cz
Red For Colour Blind na Bandcampu: https://redforcolourblind.bandcamp.com

Komentáře
Nenalezeny žádné komentáře
line

na xplaylistu najdete

line

124465 alb

26880 kapel

13348 komentářů

4191 recenzí

13302 uživatelů

Recenze

line

Dream Talk 90 %

Still Corners - Dream Talk

Still Corners na své šesté řadovce se snovou tematikou. Sny jsou zajímavým fenoménem, který nám mnohdy dokáže pořádně zamávat s...

All Quiet on the Eastern Esplanade 80 %

The Libertines - All Quiet on the Eastern Esplanade

Dohromady se dali už v roce 1997 a je trochu zázrak, že to The Libertines pořád táhnou dál. Dohertyho drogové eskapády a konflikty s...

TOMODACHI 50 %

Mirai - TOMODACHI

"Dopis" naznačoval, že Mirai sice hledají jiný zvuk, rozhodně se ale neodpoutali od pohnutek plodit skladby, které budou komerčně...

Heaven :x: Hell 70 %

Sum 41 - Heaven :x: Hell

Ačkoliv Sum 41 nastřádali nepřeberné množství hitů, žádné z jejich alb není bezchybné a napěchované silným materiálem po celou dobu...

Act II: Cowboy Carter 80 %

Beyoncé - Act II: Cowboy Carter

"Lemonade" z roku 2016 ukázala, že s Beyoncé si není radno zahrávat. Na multižánrové album tehdy umístila mimo jiné countryovou píseň...

Evolution 80 %

Sheryl Crow - Evolution

V roce 2019 vydaná "Threads" měla být poslední dlouhohrající kolekcí Sheryl Crow. Sbírku duetů, předělávek a spoluprací s muzikanty...

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace